5 grunde til din virksomhed bør have en hjemmeside

Hvorfor bør min virksomhed have en hjemmeside?

Der er mange gode grunde til at lave en hjemmeside til din virksomhed. I denne artikel vil vi komme ind på 5 af dem. For at give dig et overblik, står de i punktform nedenfor, men selvfølgelig vil grundene blive forklaret efterfølgende.

  • Den første grund er simpel: Ikke alle potentielle kunder er på de sociale medier
  • Det øger din placering på Google når potentielle kunder søger efter dit produkt eller din service
  • Der er mulighed for en webshop hvis du sælger fysiske produkter
  • Det er mere professionelt end kun at have en Facebook side
  • Der er mere plads til flere informationer om din virksomhed – uden at det bliver rodet!

Ikke alle potentielle kunder er på de sociale medier:

Selvom de fleste idag er på de sociale medier, er det ikke alle der benytter dem til at kontakte virksomheder og finde produkter og service. Især virksomheder vil sandsynligvis lede efter førnævnte på Google. Hvis du både har Facebook og en hjemmeside, vil du blive set af flere potentielle kunder, end hvis du blot er på Facebook.

Du får en højere placering på Google

Dette afsnit hænger lidt sammen med det forrige. Du rammer flere når du er på begge platforme, men hvis du har en hjemmeside får du faktisk også en højere placering på Google når potentielle kunder søger efter dit produkt.

I EU benytter 75,5% (1) sig af internettet, men kun omkring 47% (2) benytter sig af de sociale medier. Dette viser at omkring 25% af dem der bruger internettet, ikke ville have mulighed for at opdage din virksomhed via nettet, hvis du kun benytter Facebook.

Hvis du kun har en Facebook profil, kommer din virksomhed sandsynligvis ikke frem som det første, når man søger på, eksempelvis, “bogføring.” Hvis du derimod har en hjemmeside hvor dette ord forekommer flere gange, da der er mere plads til at skrive det, vil denne dukke op først. Se selv:

 

Som du kan se, er det kun virksomheders egne hjemmesider der kommer frem når man søger på “bogføring.” Du kan prøve det samme med kunst, rengøring og så videre.

Jo mere trafik du har på din hjemmeside, og jo mere aktivitet, jo bedre placering får du også på Google søgninger. Derfor kan det være en god idé at promovere din side på din Facebook, så dine nuværende kunder også kan finde den.

Mulighed for webshop

Hvis du er en virksomhed der sælger fysiske produkter, kan en hjemmeside gøre det nemt og simpelt at have en webshop. Dette kan øge omsætningen, markedet for online handel er nemlig voldsomt stigende. I 2017 steg onlinehandel i EU med 11% (3), og stigningen fortsætter. Derfor er dette en nem mulighed at tage for at udvide salget af dine produkter.

Du kan læse mere om webshops her!

Det er mere professionelt

Du kan læse generelt om gratis hjemmeside systemer her.

Hvis en kunde kan gå ind og læse, se priser og FAQ på din virksomheds hjemmeside, virker du mere troværdig. Her er det også muligt at læse yderligere om dit produkt eller service. Desuden kan du gøre en hjemmeside mere unik end en Facebook side.

Som du kan se i videoen nedenfor med “Dit Regnskab” kan en hjemmeside se meget professionel ud. Dette kan give kunden en tryghedsfølelse. Men meget af dette hænger sammen med det næste punkt.

Mere plads!

Der er meget mere plads til flere informationer om din virksomhed, uden at det bliver en lang tekst inde på din Facebook’s “om mig” side. På en hjemmeside kan du dele informationerne op i afsnit og sider. Altså kan du have et afsnit til priser, et afsnit om dit produkt eller service, og en FAQ. Dit billedegalleri kan også se mere professionelt og overskueligt ud. (Læs om det bedste billedegalleri her.)

Hvis vi tager et eksempel. Bogføringsvirksomheden “Dit Regnskab” (4) er et godt eksempel på en virksomhed der både benytter sig af de sociale medier og har en hjemmeside.

 

I videoen kan du se hvordan virksomheden har passer af plads til at skrive om deres ydelser, priser og nyheder. De har også en side til at beskrive deres medarbejdere, der gør kunderelationen mere personlig og troværdig. Der er kæmpe forskel på den følelse en hjemmeside giver, og den Facebook giver.

Her er den samme virksomheds Facebook “om” side:

Billedet viser DitRegnskabs Facebook side, for at sammenligne den med deres hjemmeside.
“Dit Regnskab” Facebook side

 

 

 

 

 

 

 

 

De benytter deres Facebook til at dele et link, der fører til deres nyheder på deres hjemmeside. Dette er en god måde at benytte begge platforme.

Det gør det nemmere for potentielle kunder at finde de informationer de søger, når informationerne er delt op på en hjemmeside. Dette forhindre at kunden bliver irriteret og finder en anden virksomhed med samme koncept. Det er en ærgelig måde at miste kunder på, når det så nemt kan undgås.

De sociale medier er bestemt ikke en dårlig måde at markedsføre sig på, men de fungerer bedst som komplimentære platforme 

Det kan virke skræmmende og stort at skulle til at igang med at lave en hjemmeside, men det kan være super simpelt! Der er mange udbydere der tilbyder skabeloner du kan bruge, for at gøre det overskueligt at oprette en hjemmeside.

Hvis du kunne tænke dig at læse mere om, hvorfor din virksomhed bør have en hjemmeside, har IVÆKST skrevet en god artikel om netop dette. Læs den her. 

Du kan læse mere om de bedste hjemmesider til professionelle her.

For at læse om andre gratis hjemmeside tests, klik her!

 

Vi ønsker dig alt held og lykke med din virksomhed, og din nye hjemmeside!

De bedste hilsner,

Teamet fra Lav Din Egen Hjemmeside