At lave en FAQ som ny virksomhed

Hvad kan man skrive i sin FAQ som helt ny virksomhed?

Som helt ny virksomhed kan det være svært at regne ud hvad fremtidige kunder kan finde på at spørge om. Men derfor er det stadig en god ide at tilføje en FAQ (Frequently Asked Questions) til din hjemmeside.Dette billede viser et spørgsmålstegn i forbindelse med en artikel om en ny virksomhed FAQ

Hvorfor?

Det er en god ide at tilføje en FAQ side, fordi mulige kunder der går ind på din hjemmeside hurtigt kan få svar på eventuelle spørgsmål. Du kan læse om andre fordele ved en FAQ side her. 

Indhold

Indsaml information

Struktur

Indsaml information

Der er flere forskellige måder du kan søge information om hvad du bør skrive i din FAQ. Du kan selvfølgelig søge direkte på Google “Hvad skal jeg skrive i min FAQ”, men du kan også gøre det på måder, der vil hjælpe dig med at finde mere præcist hvad du skal bruge.

Find inspiration

Der er intet galt i at søge inspiration hos andre virksomheder der minder om din egen. Det vigtigste er, at du ikke kopierer deres svar. Drag inspiration af relevante spørgsmål, men skriv dit eget svar. På den måde sikre du også at svaret passer 100% til din virksomhed. Hvis du bliver inspireret af en masse forskellige virksomheders svar, kan du komme til at skabe et vagt indtryk af din virksomhed.

Tag gerne store og veletablerede virksomheder når du søger inspiration, de har allerede en stor kundebase, der igennem tiden har hjulpet dem med at opbygge en fornuftig FAQ-side.

Eksempelvis hvis du netop har startet et nyt tidsregistrering/ressourcestyrings firma, ville det være en god ide at kigge på tidsregistrerings systemet TimeGuru eller e-conomics. 

Du kan ændre på spørgsmålene du finder, så de passer præcis til din virksomhed.

Eksempel med TimeGuru

TimeGuru: Virker TimeGuru på alle enheder?

Tilpasset: Kan man bruge jeres produkt på alle enheder?

Som du kan se på det ovenstående eksempel, har begge spørgsmål den samme betydning, det er blot tilpasset.

Brug dine nuværende kunder

Hvis du ikke er en helt ny virksomhed, kan du høre dine eksisterende kunder om de har nogen spørgsmål omkring din virksomhed. Du behøver ikke nødvendigvis at nævne at det er til en FAQ. Dette er også en god måde at sørge for at dine kunder føler sig husket og inkluderet i din virksomhed.

Når du bruger dine nuværende kunders spørgsmål, kan du være næsten 100% sikker på at en anden, mulig fremtidig kunde, vil undre sig over det samme.

Forhør dine bekendte

Fortæl venner og familie om din virksomhed, og spørg dem om din forklaring efterlader dem med nogen spørgsmål. Vis dem også eventuelt din hjemmeside. Noget der kan virke så simpelt og ligeud for dig, fordi det sandsynligvis er dig selv der har fundet på det, kan måske virke forvirrende for andre.

Spørg dem eventuelt:

Hvad er min virksomheds formål?

Hvis de ikke kan svare, eller svare noget forkert, ved du at dette punkt er for uklart. Det kan derfor være en god ide at skrive et svar om dette.

Hvad er min virksomheds kerneværdier? 

Dette kan især være vigtigt hvis du har stor fokus på bæredygtighed og miljøvenlighed, høj kvalitet og design, eller noget andet.

Hvem kan benytte produktet min virksomhed sælger? 

Hvad er min virksomheds målgruppe? 

Hvilket problem løser min virksomheds produkt?

Du kan bruge deres svar til at forme spørgsmål og svar til din FAQ. Undlad at spørge dine kunder disse spørgsmål, og hold dig til at spørge dem du kender. Brug deres svar til at opklare nogen uklarheder de har. De er højst sandsynligt ikke de eneste der vil have disse forundringer.

Efter din informationssøgning kan du begynde at udarbejde spørgsmål og svar til din egen FAQ side.

Struktur

Når du har dine spørgsmål og svar i orden, er det vigtigt at få styr på strukturen af dem.

Start med at kigge alle dine svar igennem. Er der noget der står dobbelt?

Er der to spørgsmål der kan kombineres?

Passer alt sammen, eller modstrider nogle af svarende hinanden?

Når du har fået helt styr på dette, er det stort set kun rækkefølgen af dine spørgsmål der mangler. Jeg foreslår at sætte de generelle spørgsmål om virksomheden først, og herefter gradvist sortere efter hvor specifikke spørgsmålene er.

Når du begynder at få spørgsmål fra kunder, er det en god ide at opdatere din FAQ side med de nye spørgsmål. Men dette er en super god metode til at lave en så brugbar FAQ som muligt som helt ny virksomhed.

Er du i tvivl om din virksomhed overhoved behøver en hjemmeside, kan du læse denne artikel om hvorfor du bør have en hjemmeside til din virksomhed. 

Vi ønsker dig alt held og lykke med din virksomhed og din FAQ!

Med venlig hilsen,

Charlotte Larsen

Freewebsite Support